Draagvlak is als smeerolie!
Smeerolie heeft de prachtige eigenschap dat het wrijving vermindert en dingen in beweging houdt. Maar, als je het niet goed gebruikt is het een vies goedje wat zaken kan beschadigen. Zo is het ook met draagvlak.
Regelmatig wordt ‘draagvlak creëren’ gebruikt als synoniem voor zoveel mogelijk mensen overtuigen van een (politieke)mening of behoefte. Dit is wat mij betreft onjuist gebruik van het begrip draagvlak!
Draagvlak creëren doe je door goed te luisteren naar alle betrokkenen en met hen in gesprek gaan over wat hen bezig houdt en motiveert. Daarnaast vraagt het om transparantie over verwachtingen en doelen. Geduld, oprechtheid en goede communicatie zijn ingrediënten die zorgen voor draagvlak waarbij wrijving verminderd wordt en beweging in gang wordt gezet. Het kan zijn dat daardoor project- of organisatiedoelen (tijdelijk) bijgesteld moeten worden.
Dit kost in het begin tijd, soms veel tijd, maar wanneer dit goed gebeurt bespaart het uiteindelijk wel veel tijd en frustratie.
In een volgend bericht ga ik hier dieper op in…
Wat is jouw ervaring met bovenstaande? Ik hoor graag van je!

Geef een reactie